Het jaarlijkse kerstpakkettenfeest

Column | Perfecte cadeau voor klanten en medewerkers

16 december 2013

Nog even en het ‘feest der kerstpakketten’ barst weer los. Het lastige met die kerstpakketten is dat je het eigenlijk nooit goed kunt doen. Kerstpakketten zijn in grote lijnen natuurlijk in te delen in ‘kerstpakketten voor je klanten’ en ‘kerstpakketten voor je medewerkers’.

Wat de kerstpakketten voor je klanten betreft, een paar tips.

  1. Zorg er in ieder geval voor dat je kerstpakket niet zo overdadig groot is dat je klant erdoor in verlegenheid wordt gebracht. Ik heb ooit eens tien kilogram gerookte zalm gekregen van een leverancier. ‘Iets’ over de top.

  2. Doe eens iets anders dan een standaard kerstpakket. Geef iets persoonlijks dat aansluit bij de interesse van deze specifieke klant.

  3. Voor degenen die echt lef hebben: kies dit jaar niet voor een cadeau met Kerst, ga voor een kaart. Geef je cadeau vervolgens aan het begin van het nieuwe jaar, of bij de start van de lente. En natuurlijk met een leuke persoonlijke brief of kaart erbij.

Kerstpakket voor je medewerkers

Kerstpakketten voor je medewerkers zijn minstens zo moeilijk. Het meest bekend is natuurlijk het kerstpakket met ‘van alles wat'. Dat kost meestal tussen de 40 en 60 euro en en wordt vaak gegeven omdat geld geven zo armoedig staat.

Als ik vroeger thuiskwam met zo’n grote doos, werd die na een kort “Pap, mogen we het pakket openmaken?” direct door de kinderen open geritst. En wat troffen we dan aan? Natuurlijk twee flessen wijn. Ik drink helemaal geen wijn - ja, ik weet: een beetje vreemd. Mijn vrouw wel, dus leuk voor de voorraad. En dan, een blikje escargots. Voor wie niet weet wat dat zijn, dat zijn van die hele grote slakken. Nou, die lieten wij altijd direct ‘vrij’ in de achtertuin. Snel weglopen deden ze niet, maar daar hadden ze in ieder geval een beter ‘leven’ dan dat ze bij ons een beetje sneu in hun blikje zouden staan te verpieteren in de kelderkast.

Ragout

Wat nog meer? Een blikje ragout en iets verderop in de doos de ragoutbakjes. Een zakje met nootjesassorti. Een zakje met kerstkransjes dat door de kinderen direct werd verdeeld en opgegeten. Een setje kaarsen. Een potje jam van een volstrekt onbekend merk met volstrekt onbekende inhoud wat meestal na één dappere poging van mijn vrouw en mij direct daarna in de vuilnisbak verdween. Een blikje zalm. En als laatste eetbaar item een vreemd uitziend worstje, wat zo te zien al diverse keren Kerst gevierd had. Meestal verdween dat ongeopend in de vuilnisbak.

Op dit moment verloren de kinderen hun interesse en lag de vloer bezaaid met houtwol. Onder in de doos zat dan nog ‘iets van kunst’. Kennelijk uitgekozen met het idee dat Kerst natuurlijk geen ‘vreetfeest’ mag zijn. Halverwege de jaren negentig waren witte gefiguurzaagde eenden en zwanen helemaal hip. Nu is het vaak iets van natuurlijk aardewerk. Och, je moet er maar net van houden.

Kortom: qua inhoud had je er misschien niet veel aan, maar het leverde altijd wel de gezellige spanning van het uitpakken. Toch werd ik er zelden echt blij van: iets dat ik vrijwel altijd hoor over dit soort kerstpakketten. En je wilt als werkgever natuurlijk juist wel blije medewerkers.

Knokpartij

Tja, en nu verwacht je van mij ook een paar tips. Dat is verdraaid lastig. Ik heb diverse keren meegemaakt dat discussies over kerstpakketten voor medewerkers zeer hoog oplaaien. Zo draaide mijn voorstel om er helemaal mee te stoppen bijna uit op een heuse knokpartij. En toch is dat mijn tip: stop als werkgever met het bepalen van het kerstcadeau voor je medewerker. Geef liever een cadeaubon waarmee je medewerker zelf op internet kan kiezen uit een heleboel leuke dingen, van iets eetbaars tot een tijdschriftabonnement, van kleding tot een gezellig uitje.

Misschien onpersoonlijker dan een kerstpakket met ‘van alles wat’, maar je medewerkers krijgen meer waar voor jouw geld, ze kunnen zelf kiezen en worden een stuk blijer.

Fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar.

Auteur

Bart Groothuis