Hoe bereik je Generatie Z?

Ben je klaar voor de opvolgers van de millennials?

18 mei 2017

Waren we net gewend aan de millennials, dient de volgende groep zich alweer aan. Generatie Z wordt geboren met een telefoon in de hand, in een tijd van welvaart en overvloed, maar ook van terrorisme en nepnieuws. Hoe lok je deze groep naar je winkel?

Tips voor gezond en vitaal personeel

Tot Generatie Z rekenen we jongeren die geboren zijn tussen pakweg 1995 en 2010, de huidige kinderen en tieners. Deze groep hecht erg veel waarde aan authenticiteit.

Als winkelier is het slim om je op de Generatie Z te gaan voorbereiden. Want ook al zijn ze zo ongeveer met een smartphone aan hun oor geboren: als je het goed aanpakt komen ze heel graag naar je winkel toe.

Rene Boender en Jos Ahlers hebben er een boek over geschreven:

  • Generatie Z jongeren geven veel uit, houden van design en willen graag oprecht contact met een winkelmedewerker.

  • Voorwaarde is: belevenis, vermaak. Alles moet een herinnering kunnen opleveren, en daar hebben ze dan ook meer geld voor over. Volgens Boender moet je dan ook theater aan je zaak toevoegen.

Maar ondernemers gaan straks ook jongeren van Generatie Z in dienst nemen, waar moet je dan rekening mee houden:

  • Als je hen het best tot hun recht wil laten komen moet je hen vrijlaten en inspireren. Motiveren lukt niet, hen ‘energizen’ wel....

  • Je zal eraan moeten wennen dat zij een duidelijke mening hebben en ook bereid moeten zijn naar hen te luisteren…

  • En last but not least: reageer als zij je mailen. Zij zijn opgegroeid met FB en likes: als je geen 'like' geeft, denken ze dat je hen niet gelezen hebt.

Wie zijn bedrijf dus goed voorbereidt op Generatie Z, kan prima tijden tegemoet zien.

Auteur

Pauline Veenstra

Als freelance copywriter schrijf ik voor veel verschillende ondernemersplatforms, waaronder MKB Servicedesk. Ik vind het ontzettend leuk om de verhalen van ondernemers vast te leggen, het starten van een eigen bedrijf is immers een groot avontuur! Verder houd ik ervan om complexe thema’s als financiering en belastingzaken uit te leggen op een manier die voor iedereen begrijpelijk is. Zo hoop ik jouw leven als ondernemer net wat gemakkelijker te maken.