Hoe halen collega-ondernemers het beste uit hun mensen?

De beste leertips op een rijtje

12 februari 2013

Hoe doen anderen dat? Hoe halen collega-ondernemers het beste uit hun medewerkers? Hoe stimuleren zij hun mensen om dagelijks van (en met) elkaar te leren? Die vraag werd gesteld aan bezoekers van de Excelleren-stand tijdens de regionale Ondernemerscongressen. Hieronder de meest waardevolle leertips op een rijtje.

  • Geef iedere dag minstens één compliment

  • Handel/werk altijd vanuit passie, dan ben je altijd succesvol. En levert uiteindelijk geld op (Flexibility, Tilburg)

  • Blijf dicht bij jezelf (Kapsones, Breda)

  • Laat je bij nieuwe ideeën niet ontmoedigen als je weerstand ondervindt. (Thiekon Constructie BV, Rijen)

  • Geloof in je eigen ontwikkeling (Burgaflex, Etten-Leur)

  • Fouten maken mag (Hampshire Trivium Hotel, Etten-Leur)

  • Maak tijd vrij om medewerkers te laten leren

  • Investeer ook in je eigen ontwikkeling. Door coaching of training (Klerkx Training & Coaching, Oosterhout)

  • Vergeet niet waar je zelf tegenaan loopt. Misschien ondervinden je medewerkers dezelfde problemen. (Triple AAA Care, Breda)

  • Laat je gezicht zien aan de klant, zorg dat hij een 'bekende' van je (medewerkers) wordt (De Gerda Hoeve, Schijf)

  • Organiseer een inspiratieontbijt (en laat iedereen iets meenemen) of:

  • Organiseer een 'fundag' eventueel met partner en kinderen. Laat medewerkers dat beurtelings regelen (SMS implementation Engineers, Bergen op Zoom)

  • Sta regelmatig stil bij hoe je organisatie ervoor staat. Hou jezelf en je mensen een spiegel voor

  • Werk samen met je team. Doe niet alles alleen, maar durf informatie en kennis te delen. (Lichtvormgevers, Dongen)

  • Denk mee met klant, maar ook met je medewerker. Probeer in twee richtingen te denken. (Suijkerbuijk Bestratingen, Rucphen)

  • Kom afspraken na, niet alleen met de klant maar ook met je personeel. Koppel regelmatig terug en houd afspraken levend. (Cramers Grafische Vormgevers, Prinsenbeek)

  • Luister naar je klant en benut kansen door vragende klanten serieus te nemen (Rudex Sport, Waalwijk)

Auteur

redactie - Ellis Emeis